19 augusti 2007

Första dygnet i alperna


Ujuj. Nu har jag varit här i ett dygn och detta kan man kalla full rulle!

Familjen har besök, så just nu bor vi 12 personer i huset. Dessutom var det fyra till här på lunch. Med lunch menas grillfest med tillhörande 5 flaskor vin (både vitt, rött och rosé)+ champagne, efterrätt och därefter italienskt kaffe. Allt detta vid ettiden på dagen. Intressanta vanor har de i alla fall på detta ställe, men jag kan inte påstå att jag klagar... =)

Av dessa 16 personer var 6 stycken barn på 3-7 år. 4 killar. Alla endast fransktalande... Eftersom jag är aupairen var det i huvudsak min syssla att se till att dessa ungar inte slog ihjäl varandra, vilket inte är lätt när man inte förstår vad de säger, om de bara leker tafatt eller har planer på att slå framförvarande unge i huvudet med pinnen de håller i handen. Jag har i alla fall fått lära mig det franska ordet för pinne. =) När alla dessa fyra killar lekte inne i huset fick man lite funderingar över hur länge huset skulle stå kvar. Otroligt nog är enda resultatet av detta kaos några försvunna kuddar. Helt otroligt!

Näpp nu får jag förpassa mig två våningar ner där den italienska middagen snart serveras, lagad av familjefaderns mamma och farmor...

2 kommentarer:

  1. Fråga: Vad är det franska ordet för pinne? :)

    SvaraRadera
  2. Gulliga ungar ser det ut att vara!
    Kul att allt verkar bra så här långt,
    Stor kram!!

    SvaraRadera

Translate my blog into your language