23 augusti 2007

Teknikfobi

Nackdelen med att vara hos en familj med mycket pengar är alla konstiga mackapärer man nåste lära sig hantera. Till lunch skulle jag göra potatismos. Baggis tänkte jag och började skala potatis. När jag kom till själva kokningen så hade Sandra visat mig en potatisångkokningsapparat som skulle användas. Jag höll på i närmare en halvtimma utan att potatisen blev mjuk. Då gav jag upp försöken med ångmaskinen och lade potatiseländet i en normal kastrull istället. Den blev klar på 10 minuter (naturligtvis hade jag ingen provsticka att kolla med, så jag fick ta kökskniven). Därefter skulle potatisen mosas. Vid det laget hade ungarna börjat leka med glas och servetter, så jag ville bara ha maten på bordet så fort som möjligt. Jag sneglade misstänksamt på "potatismalaren" som jag borde använda, och plockade istället fram bautagaffeln, för potatisstöt har man inte hört talas om här nere...

Vad gällande fisken som skulle serveras till, så fick jag vända den med en stor plastsked eftersom alla stekspadar (om de nu existerar) var spårlöst försvunna.

Eftersom alla är så fascinerade över att jag kommer från ikea-land så får jag nog leta upp närmsta ikea här och inhandla lite för potatismostillverkning nödvändiga attiraljer...

Jag har nu fotograferat lite. Observera molnen. Man kommer så nära dem här. Det är helt fantastiskt!






2 kommentarer:

  1. Men Sanna, tog du inte med ett par provstickor!?!

    SvaraRadera
  2. Konstigt att de har så mycke apparater och mackapärer, vad jag har hört så har fransmän och fransyskor inte ledningarna dragna ända fram....

    SvaraRadera

Translate my blog into your language