10 september 2007

Mont Blanc

Jag har varit på mont blanc. Nästan. Åkte linbana upp till en närbelägen topp och utkiksplats 3842 möh. Först åker man linbana halvvägs upp till en station, där man byter linbana och åker en station till. Därifrån kan man sedan ta en hiss de sista 35 meterna Det är annat än rösefjäll det... =) Var jättefint och vi hade definitivt tur med vädret! Detta var i lördags då jag var ledig. Skönt!

Efter mont blanc åkte vi till geneve för att titta lite och äta mat. Så småning om hittade vi en italiensk restaurang som såg trevlig ut, så vi satte oss. Det tog oss 30 min att få beställa. Eftersom kyparen vinkade "kommer strax" åt oss, så tänkte vi att då kommer han nog snart. Efter dessa 30 beställarminuter tog det nästan 30 min till innan maten kom. Då var vi hungriga! Men maten var värd att vänta på. Mycket god spaghetti bolognese!

På tal om spaghetti. Eftersom pappan i familjen är italienare så är det mycket noga med vilken sorts pasta som köps in. Häromdagen skulle jag koka pasta och valde mellan ca 10 olika former. Här finns bokstavspasta, pastarullar, pastahattar, pastakuddar, allt (förutom de traditionella penne, farfalle spaghetti mm). Jag undrar om barnarbetare används till pastarullarna. Det är små kvadrater av pastaplattor som rullats ihop. Jag har mycket svårt att tro att en maskin gjort detta, men jag vågade inte fråga av rädsla att det skulle tas som kritik mot hans älskade italienska pasta...

Har städat hela morgonen, så nu avnjuter jag mitt eftermiddagslugn till ljudet av grävskopor som håller på med något strax utanför fönstret... Nåja. Jag har inga ungar att passa just nu iaf, eftersom de är i skolan. De har varit rätt snälla idag, så på så vis har det inte vart nån fara, men ändå.

Pluggar franska för fullt. Köpt mig en grammatikbok. Är inte helt enkelt med deras prepositioner. Det heter att man går i en gata, men på en väg ungefär. De har ung 10 stycken och dessa används lite hipp som happ, man vet aldrig när det ska vara vilken. Inte ens Sandra kunde förklara detta mysterium för mig, så det måste vara allvarligt... Om någon har några bra idéer, så mejla mig! Mejla ändå förresten. Vill veta vad som händer där hemma...



Taget längst ner upp mot första stationen



Bild tagen från utsiktplatsen över mont blanc



Visst är det vackert med molnen och bergstopparna som sticker upp som öar.


Jag framför mont blanc

2 kommentarer:

  1. Å vad fint!
    Det ser härligt friskt ut. Jag har ju inte fått se Alperna ännu, men de finns väl kvar några år till får vi hoppas...

    SvaraRadera
  2. Kul med berg. Jag bor i Italien sedan något år och här är också språket bakvänt. Verben ställer till förtret och då jag trodde att jag kommit en bit på väg så fanns de oregelbundna verben att ta tag i...ajajaj. Vill du kika på berg-bilder, bl.a. Mont Blanc men också resten av Europa så kika in på www.coronn.com, en del platser är så vackra att man helt enkelt måste dit. Har ingen blogg-identitet men heter Hasse.

    SvaraRadera

Translate my blog into your language