15 juli 2009

Jackjakten

Idag har jag varit på jackjakt. Det är lustigt, när man letar efter något särskilt hittar man massa annat kul. Att stan är full av reor gör ju inte saken sämre direkt, bortsett från att det blir så utplockat. Jag konstaterade häromdagen att jag behöver en jacka som inte är knallgrön eller knälång, något i jeans eller skinn/imitation skulle passa bra. Så idag passade jag på att ta mig ned till centrum efter jobbet för att leta. Efter 2 timmars intensivt sökande och prövande av massa oerhört snygga men svindyra jeansjackor råkade jag hitta en bikbok. Lite skeptisk var jag eftersom jag sällan hittar något i den affären, men jag var lite smått desperat vid det laget, så jag gick in. De hade massor av skräp med stora röda realappar, men i ett hörn fanns den, min nya svarta skinnimitationsjacka. För 149 kr :D

Imorrn ska jag till GroBente, min sångpedagog. Ska bli jättekul! Var där igår också, bäst att passa på när hon befinner sig i närheten. Just nu håller jag på att jobba med ett stycke av Scarlatti, Se Florindo è Fedele. Imorrn blir det även Lascia ch'io Pianga. Ska bara lura ut hur jag tar mig dit från jobbet per moped. Igår körde jag rejält galet, även om jag till slut hittade fram efter att ha varit ute en vända på motorvägen...

Sen var det ju detta med dagens bästa nyhet. Semestern märks verkligen i nyhetsrapporteringen, det är "agurknytt" (gurknyheter) överallt. Det var min hyresvärd som upplyste mig om detta lustiga norska uttryck för när det är tomt i nyheterna, sen om det kommer av att nyheterna består av lika mycket "vatten" som gurka eller handlar om gurksäsongen kom vi aldrig fram till. Det blir i alla fall en dagens nyhetsbild här från den norska tidningen Aftenposten.

1 kommentar:

Translate my blog into your language