21 september 2009

Idag var första dagen i skolan. Eller. På skolområdet snarare. Det är ju Freshers' Week, så inga studier, bara massa marknader, informationsmöten och fester. Idag har jag bland annat lärt mig vilken byggnad som är bra för vad, hur man överlever på universitetet samt registrerat mig hos farbror doktorn, vilket man tydligen måste göra. Imorrn ska jag träffa min handledare, få mitt studentkort, öppna bankkonto mm mm. Finns en hel del att göra här.

Jag har som utlovat tagit bilder, här är ett urval:




Såhär såg mitt rum ut precis när jag kom. Nu finns här betydligt mer saker... "Bakom" sängen finns en garderob och efter garderoben har jag mitt eget tvättställ med badrumsskåp. Väldigt skönt att slippa dela det iaf!









Detta är Georges Street, som min gata Spring Gardens är en tvärgata till. Jag är väldigt fascinerad över alla skorstenar. Taxichauffören som körde mig hit från flygplatsen berättade att i de här husen finns det en eldstad i varje rum och varje eldstad måste ju ha en egen skorsten. Inte helt begripligt för mig, men men... Man kan också se om man tittar riktigt noga att det växer gräs och små träd på hustaken. Vet inte riktigt hur de kom dit, men gulligt är det i alla fall.










Detta är ena änden av Union Street, den största gatan i Aberdeen. Enormt vackra byggnader, men ändå så mysigt. Det allra mesta som byggs har samma stil som det gamla, så att det fortfarande är ganska enhetligt (och grått, naturligtvis), bortsett från några enstaka höghus.















Detta är några av mina rumskompisar på JP's University Bar, från vänster Emma från Southampton, Lulu från Kent och Waltraud från Tyskland. Jättesnälla allihop!







Nu ska jag gå och lägga mig, så jag orkar med dagen imorrn. Är ju en timme efter er där hemma, så det är inte riktigt lika sent som hemma än... Nu ska jag bara ta itu med kranarna. Det är nämligen så att de har en kran för kallvatten och en för varmvatten här, så antingen får man jättekallt eller jättevarmt vatten. Undrar hur de tänkte där egentligen.. Nåja. får väl fråga dem nån gång. Natti!

1 kommentar:

  1. Hei Sanna!

    Ja det må jeg si, det var ikke store romme, men stort sett skal du vel bare sove der. Så da treger du jo kansje ikke større plass.
    Det virker som du har kommet til en fin plass, ser veldig bra ut der. Er helt sikker på at du kommer til å like deg gått.

    Du får kose deg videre

    Vi snakkes

    Hilsen Tony

    SvaraRadera

Translate my blog into your language