15 november 2009

Idag är det fem veckor kvar tills jag åker hem för jul. Tiden går väldigt fort! Fast på de fem veckorna ska jag hinna med tre prov, en kabaré och massa carolling :D Inför-julstämningen börjar faktiskt infinna sig, var ute och tittade efter lite julklappar igår. Hittade inte så mycket, men det är ju inte direkt bråttom. Största utmaningen blir nog att hitta en elektrisk adventsljusstake. Tror inte de har sånt här, men jag vill ha! Jag får ju inte ha ljus i lägenheten, inte ens värmeljus (fast folk får röka inomhus...), så jag får försöka hitta på andra sätt att skapa julstämning. Var inne i en liten affär igår som säljer rökelse, oljebrännarlampor och liknande. De hade faktiskt en lösning för oss ljuslösa i form av en urgröpt mässingsring som man kan ha på elementet eller trä över skrivbordslampan. Så fyller man urgröpningen med olja och vatten som sen dunstar av värmen. Mycket praktiskt. Och apelsinolja såhär på senhösten är ju ett måste, så det blev så bra så!

Igår var jag väldigt sugen på ugnsäpplen, så jag var i affären för att köpa sirap. Första (och enda) stället man letar på är ju vid bakpryttlarna och sockret, men där fanns ingen sirap att finna. Döm om min förvåning när jag efter mycket letande hittar sirapen vid marmeladen och jordnötssmöret. Och i plåtburk dessutom. Jag har ondgjort mig mycket över de norska sirapsburkarna eftersom det är så fruktansvärt opraktiskt. Hur man än gör får man inte rätt mängd sirap där man ska ha den utan massor med sirap överallt, till skillnad från flaska där det bara är att hälla ner i ett oljat mått, så man får exakt så mycket man ska ha utan söl. Nog för att sirapsplåtburken var ganska fin, tyvärr är det en liten tröst när man har sirap överallt...

Ikväll är det tändning av julbelysninen här i stan och stor parad. Jag ska gå dit med ett gäng från lägenheten. Först ska vi ha mysig lägenhetsmåltid med tacos. Tror det blir första gången vi faktiskt är på ett ställe samtidigt allihop. Ska bli väldigt trevligt!

Flyttplanerna har lagts på is för övrigt. Vi hittade ingen som kunde ta över de här rummen. Till slut fick jag ett mail från han med den nya lägenheten vi tittat på där det stod att han inte kunde vänta längre utan hade hittat andra hyresgäster. Vi letar fortfarande efter ersättare här, men vi ska inte hitta nya, fina lägenheter förrän vi vet att vi kan flytta in...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate my blog into your language